RSS

Amalkan Minum Dua Gelas Susu Sehari

02 Apr

1

Kajian Pemakanan Dewasa Malaysia yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan mendapati penduduk negara ini mengambil tidak sampai suku gelas susu pun sehari.

Secara tepatnya mengikut laporan yang disediakan dan diketuai Pengerusi Pusat Kajian Sains Jagaan Kesihatan dan Setiausaha Kehormat Persatuan Pemakanan Malaysia (NSM), Prof. Dr. Norimah A. Karim, jumlah yang diambil oleh rakyat Malaysia adalah purata 1/5 gelas susu sehari.

“Ini amat kurang jika dibandingkan dengan Saranan Panduan Diet yang memerlukan individu dewasa minum sekurang-kurangnya dua gelas susu sehari.

“Malah satu kajian dalam kalangan kanak-kanak menunjukkan murid sekolah rendah kurang minum susu dan hanya 20 peratus yang meminumnya setiap hari,” katanya.

Mengapa tidak minum susu?

Macam-macam alasan diberikan. Ada yang tidak gemar rasanya, ada pula tidak suka baunya. Paling tidak munasabah, ada yang beranggapan minum susu hanya untuk bayi.

“Pokoknya, minum susu bukan budaya masyarakat kita,” kata Dr. Norimah.

Kebiasaannya seorang ibu menyusukan bayinya sehingga berusia dua tahun dan selepas itu ramai yang tidak memberikan bayi mereka susu lagi.

Memang diakui susu ibu adalah pakej makanan lengkap yang bersih, berkhasiat dan selamat selain mengandungi banyak nutrien yang diperlukan oleh badan terutama bayi.

Namun beliau mengingatkan, tempoh dua tahun pertama usia kanak-kanak menyusu dengan ibu sahaja tidak mencukupi.

“Kanak-kanak yang sedang membesar perlu minum susu untuk menjadikan mereka lebih aktif, tulang lebih kuat di samping membantu perkembangan fizikal dan mental,” ujarnya.

Sepatutnya jelas beliau, selepas bercerai susu ibu, bayi perlu diberikan susu dalam botol atau cawan bergantung kepada umur cerai susu.

Jika tidak dibiasakan minum susu pada peringkat kanak-kanak, lebih sukar untuk mereka mempunyai tabiat minum susu apabila dewasa.

Kini terdapat banyak jenis susu di pasaran seperti susu segar, susu yang diproses pada suhu tinggi (UHT), susu steril, susu pasteur, susu tepung selain susu yang diperkayakan dengan pelbagai nutrien.

“Susu dengan pelbagai tambahan nutrien seperti untuk kecerdasan otak dan kecergasan menjadikan harganya semakin mahal berbanding susu biasa,” katanya.

Sebenarnya, kata Dr. Norimah, susu biasa sudah mencukupi untuk tumbesaran kanak-kanak kerana khasiat atau nutrien boleh didapati dalam pelbagai jenis makanan asalkan diambil secara sederhana, seimbang dan pelbagai.

Mengenai ramai yang tidak suka susu kerana rasa dan baunya, beliau menggalakkan mereka menambah perisa coklat atau malta mengikut citarasa.

“Kebanyakan kanak-kanak sukakan perasa coklat tetapi jangan tambah gula,” katanya.

Dr. Norimah berkata, susu memang unik kerana ia makanan sempurna sebab itulah ia menjadi makanan awal bagi manusia.

“Jadi selepas bercerai susu, kanak-kanak boleh diberikan susu dalam pelbagai bentuk seperti kastard, puding atau susu kocak.

“Sebagai ibu, kita patut mempelbagaikan susu mengikut citarasa anak kita seperti menambah pada bijirin sarapan pagi,” katanya.

Baginya, tidak ada alasan untuk tidak mengambil susu hanya kerana kurang gemarkan rasa atau baunya kerana khasiat susu juga boleh diperoleh daripada yogurt atau aiskrim.

Seelok-eloknya jelas Dr. Norimah, ibu bapa perlu minum susu bersama anak-anak.

“Seperti yang diketahui umum, susu kaya dengan kalsium. Kanak-kanak perlu minum susu kerana kalsium penting untuk pembentukan tulang dan gigi. Protein dan pelbagai vitamin yang terkandung di dalamnya pula membantu pembesaran dan kesihatan.

“Justeru susu amat penting dalam proses pertumbuhan kanak-kanak. Biasanya kanak-kanak yang minum susu lebih tinggi daripada ibu bapa mereka,” ujarnya.

Menjadi harapan Dr. Norimah, ibu bapa di Malaysia mengetahui kebaikan susu lalu mendidik anak mereka untuk terus minum susu sehingga dewasa.

Pengambilan susu bergantung kepada usia. Jika kanak-kanak memerlukan susu sekurang-kurangnya dua gelas sehari, orang dewasa pula perlu minum sehingga tiga gelas sehari.

Bagi wanita, katanya, susu penting untuk mengelakkan kehilangan kepadatan tulang.

Nasihatnya kepada wanita yang enggan minum susu kerana kononnya takut gemuk, mereka boleh mengambil susu skim tidak berlemak atau susu rendah lemak dengan separuh lemak. Bagaimanapun, menurutnya, susu kurang lemak bermakna kurang Vitamin A dan D.

Bagi mereka yang alahan terhadap laktosa pula, beliau menyarankan mereka mengambil susu kacang soya – namun khasiatnya tidak sama!

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN
Sumber: Utusan Online

 
Leave a comment

Posted by on April 2, 2012 in Susu

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: